Forbrugerne går op i dyrevelfærd, når de køber ind

Ny kampagne fra Fødevarestyrelsen skal gøre det lettere for forbrugerne at vælge dyrevelfærd, når de står ved køledisken

Publiceret 26. oktober 2021



Knap otte ud af ti forbrugere siger, at de går op i dyrevelfærd, når de køber ind. Det viser en undersøgelse som YouGov har udarbejdet for Fødevarestyrelsen.

'Det er en positiv udvikling vi oplever, men hvis forbrugerne ønsker endnu bedre dyrevelfærd i staldene, så skal vi have flere forbrugere til at vælge mærket til', siger kontorchef Christian Strøyer. Fødevarestyrelsen sætter derfor nu gang i en kampagne for Dyrevelfærdsmærket på tv, i biografer, ugeblade og på de sociale medier.

Det Statslige Dyrevelfærdsmærke er en hjælp til forbrugerne, så de let kan finde fødevarer i køledisken fra dyr, som har haft bedre dyrevelfærd.  Dyrevelfærdsmærket viser med enten et, to eller tre grønne hjerter, hvor meget dyrevelfærd man får med i indkøbskurven, når man vælger kød og mejeriprodukter med hjertet.

Alt efter om det er slagtekyllinger, kalve, køer eller grise, skal landmanden opfylde højere krav til f.eks.  stalden, udeforhold og transport, for at kunne sætte dyrevelfærdshjerter på sine produkter.

'Vi ved, at ikke alle kan eller vil betale for den dyrevelfærd, der ligger i økologien og andre meget specialiserede mærkevarer. Dyrevelfærdsmærket giver forbrugeren mulighed for at vælge dyrevelfærd efter pengepung og temperament', understreger Christian Strøyer.

Dyrevelfærdsmærket blev introduceret på grisekød tilbage i 2017. Siden er både kylling, mejeriprodukter samt kalve- og oksekød kommet ind under mærkets vinger. I dag producerer 1.500 landmænd under ordningen. 


Fødevarestyrelsens kampagne for Det Statskontrollerede Dyrevelfærdsmærke løber fra 27. oktober til 14. november 2021.